Asdent rezerwuj
Zarezerwuj wizytę

tel. +48 48 383 36 00

kom. +48 667 960 663

e-mail: gabinet.asdent@gmail.com
Asdent wizyty adaptacyjne Porady dla rodziców
Asdent wizyty adaptacyjne

JAK BYć POMOCNYM RODZICEM W TRAKCIE WIZYTY W GABINECIE?

1. Rodzice nie przygotowują nadmiernie dzieci do wizyty

2. Rodzice są tylko obserwatorami wizyty

3. Rodzice wychodzą z gabinetu, gdy zostaną o to poproszeni

4. Rodzice używają naszej terminologii

Ad. 1. Można dziecku opowiedzieć jak będzie wyglądała wizyta. Np. że będzie musiało otworzyć buzię; że pani doktor będzie oglądać zęby, mierzyć je linijką. Czy w następnych etapach (po ustaleniu z lekarzem) opowie o następnej wizycie.

Proszę nie przygotowywać nadmiernie, czyli np. obiecywać, że lekarz nic nie zrobi. Albo, że nie będzie bolało. Albo, że doktor tylko obejrzy. Nam wtedy nie pozostanie nic innego, jak dotrzymać słowa. Nigdy nie okłamujemy dzieci. I nie podważamy autorytetu rodziców. Staramy się zbudować zaufanie między pacjentem a personelem Gabinetu.

Ad. 2. Rodzice są tylko obserwatorami, czyli nie mogą rozmawiać z dzieckiem, ani z lekarzem, ani z nikim kto jest w gabinecie. Nie uczestniczą w wizycie aktywnie, jeśli nie zostaną o to poproszeni. Prosimy, aby nam "nie pomagać" w nawiązywaniu relacji z dzieckiem. Rodzice mogą też oczywiście czekać na pacjenta w poczekalni i mogą w ogóle nie wchodzić do gabinetu. Ten ważny podpunkt wiąże się z kilkoma kwestiami: Po 1. Personel Gabinetu (lekarz, asystentka, higienistka) skupia swą uwagę na dziecku i wykonywanym zabiegu. Dziecko jest w bezpośrednim kontakcie z lekarzem. I każde zdanie wypowiedziane przez rodzica, wybija dziecko z tego kontaktu. Jest oczywistą sprawą, że gdy dziecko słyszy i lekarza i rodzica, zawsze posłucha rodzica. Po 2. Dziecko wchodząc samo do gabinetu, lub z rodzicem (ale nie kontaktując się z nim) odczuwa pewien dystans. Tak jak w szkole czy przedszkolu. Nie może pozwolić sobie na wszystkie te emocje, na które pozwoli sobie przy rodzicu i po prostu lepiej skupia się na zadaniu i lepiej współpracuje. W leczeniu dzieci bardzo ważna jest dobra współpraca z dzieckiem i jego zaufanie do lekarza. A to dzięki wieloletniemu doświadczeniu, umiemy zbudować skutecznie. Ważne jest, by rodzic nam zaufał i pozwolił kierować nam wizytą. To zachowanie rodzica jest niezwykle istotną dla nas formą dobrej współpracy.

Ad. 3. Czasem musimy zawiązać z dzieckiem umowę i konieczna jest konsekwencja działania dla zbudowania naszej wiarygodności w oczach dziecka. Zdarza się, że prosimy, aby rodzic wyszedł na chwilę z gabinetu i wszedł z powrotem, dopiero gdy zostanie zaproszony. I jest to bardzo ważne, by rodzic również zaufał metodom stosowanym w Gabinecie i dostosował się do prośby. Pomaga to ustalić granice, dzięki którym dziecko ma poczucie bezpieczeństwa. Raz, że przekonuje się o tym, że dotrzymujemy słowa (więc i w innych kwestiach nam zaufa), dwa, że skoro widzi rodzica, który ufa lekarzowi czy pozostałemu personelowi, to wie, że jest bezpieczne i również prowadzi to do zaufania.

Ad. 4. Słowa mają niezwykłą moc. Mogą pomagać, a mogą szkodzić. Dotyczy to również sytuacji w gabinecie stomatologicznym. Wiemy już też, że dziecko bardziej i chętniej posłucha rodzica niż obcego mu człowieka, jakim jest lekarz czy higienistka. Stąd tak ważną kwestią są słowa wypowiadane przez Państwa do dziecka. Czasem zdarza się sytuacja, że lekarz musi przekazać pewne informacje lub rodzic musi coś powiedzieć i wywiązuje się rozmowa. Wtedy bardzo prosimy, aby nie używać słów, które kojarzą się negatywnie. Najlepiej nauczyć się terminologii, której na co dzień używamy w gabinecie. Np. w naszym gabinecie "nie istnieją" takie słowa jak: igły, zastrzyki, ból ("nie bój się" jest jednym z 3 najbardziej zakazanych zdań!), szlifowanie, itp. Nie przerażajmy dziecka stwierdzeniami czy pytaniami w rodzaju: "będzie go to boleć?" czy "a jak zwymiotuje?" lub "biedactwo, będzie się teraz mordować w tym aparacie". Obowiązuje nas pozytywne nastawienie. Przecież przyprowadziliśmy tu dziecko, bo je kochamy i chcemy mu pomóc. Nie przychodzimy do gabinetu, by zadawać dziecku cierpienia.

    Mamy wspólny cel w leczeniu Państwa dziecka: i Państwo, i my, chcemy mu pomóc. Pomóc wrócić do zdrowia lub pomóc zachować zdrowie. Dlatego tak ważna jest dobra współpraca między nami. Między rodzicami a personelem Gabinetu, który wybraliśmy.

Asdent wizyty adaptacyjne