JAK BYć POMOCNYM RODZICEM W TRAKCIE WIZYTY W GABINECIE?
1. Rodzice nie przygotowują nadmiernie dzieci do wizyty
2. Rodzice są tylko obserwatorami wizyty
3. Rodzice wychodzą z gabinetu, gdy zostaną o to poproszeni
4. Rodzice używają naszej terminologii
Ad. 1. Można dziecku opowiedzieć jak będzie wyglądała wizyta. Np. że będzie musiało otworzyć buzię; że pani doktor będzie oglądać zęby, mierzyć je linijką. Czy w następnych etapach (po ustaleniu z lekarzem) opowie o następnej wizycie.
Proszę nie przygotowywać nadmiernie, czyli np. obiecywać, że lekarz nic nie zrobi. Albo, że nie będzie bolało. Albo, że doktor tylko obejrzy. Nam wtedy nie pozostanie nic innego, jak dotrzymać słowa. Nigdy nie okłamujemy dzieci. I nie podważamy autorytetu rodziców. Staramy się zbudować zaufanie między pacjentem a personelem Gabinetu.
Ad. 2. Rodzice są tylko obserwatorami, czyli nie mogą rozmawiać z dzieckiem, ani z lekarzem, ani z nikim kto jest w gabinecie. Nie uczestniczą w wizycie aktywnie, jeśli nie zostaną o to poproszeni. Prosimy, aby nam "nie pomagać" w nawiązywaniu relacji z dzieckiem. Rodzice mogą też oczywiście czekać na pacjenta w poczekalni i mogą w ogóle nie wchodzić do gabinetu. Ten ważny podpunkt wiąże się z kilkoma kwestiami: Po 1. Personel Gabinetu (lekarz, asystentka, higienistka) skupia swą uwagę na dziecku i wykonywanym zabiegu. Dziecko jest w bezpośrednim kontakcie z lekarzem. I każde zdanie wypowiedziane przez rodzica, wybija dziecko z tego kontaktu. Jest oczywistą sprawą, że gdy dziecko słyszy i lekarza i rodzica, zawsze posłucha rodzica. Po 2. Dziecko wchodząc samo do gabinetu, lub z rodzicem (ale nie kontaktując się z nim) odczuwa pewien dystans. Tak jak w szkole czy przedszkolu. Nie może pozwolić sobie na wszystkie te emocje, na które pozwoli sobie przy rodzicu i po prostu lepiej skupia się na zadaniu i lepiej współpracuje. W leczeniu dzieci bardzo ważna jest dobra współpraca z dzieckiem i jego zaufanie do lekarza. A to dzięki wieloletniemu doświadczeniu, umiemy zbudować skutecznie. Ważne jest, by rodzic nam zaufał i pozwolił kierować nam wizytą. To zachowanie rodzica jest niezwykle istotną dla nas formą dobrej współpracy.